LUI - Lærerutdanning
Bruk av nyheter for å utvikle kritisk tenkning
Hvordan kan arbeid med nyheter bidra til å utvikle kritisk tenkning? Erik Ryen drøfter i denne sesjonen om muligheter og utfordringer knyttet til arbeid med nyheter på ulike alderstrinn. Et sentralt fokus vil være hvordan aktuelle saker kan bidra til å knytte elevenes interesser til overordnede, faglige temaer og begreper, på en måte som både...
Kritisk tenkning og progresjon i argumentasjon
Hvordan kan vi jobbe med progresjon i argumentasjon? Margareth Sandvik går i denne sesjonen, nærmere inn i argumentasjonsteori og viser hvordan standpunkter kan begrunnes i bredde og i dybde. Vi skal se på ulike typer argumentasjon og presentere kritiske spørsmål vi kan stille for å vurdere kvaliteten i argumentasjonen. Aktuelle studier og...
Lunsjpåfyll: Å skape behov for skriving
Førsteamanuensis Tuva Bjørkvold har fulgt en 7. klasse gjennom deres egne forskningsprosjekt. Å jobbe med uhåndterlige data er velkjent for en forsker. For disse elevene var det ikke annerledes.
Tospråktesten kortfilm
Kortfilm om Tospråktesten ved OsloMet. Tospråktesten er en muntlig prøve i norsk og aktuelle tolkespråk. Filmen viser hvordan du søker og hvor du finner mer informasjon.
Kritisk Tenkning: Kirsti Marie Jegstad
Video 2 av 4. Kirsti Marie Jegstad (OsloMet) tar utgangspunkt i bærekraftsproblemstillinger, viser tre undervisningstradisjoner og belyser kompetansebehov for det 21. århundre. Del 2 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET.
Kritisk Tenkning: Evy Jøsok
Video 3 av 4. Evy Jøsok (OsloMet) presenterer funn fra sitt forskningsprosjekt om tilrettelegging for kritisk tenkning i klasserommet. Del 3 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET.
Kritisk Tenkning: Innledning og Erik Ryen
Video 1 av 4. Erik Ryen (OsloMet) ser nærmere på begrepet kritisk tenkning, belyser tre forståelser av dette begrepet i skolen og viser til relevante styringsdokumenter. Del 1 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET.
Kritisk Tenkning: Margareth Sandvik
Video 4 av 4. Margareth Sandvik (OsloMet) om argumentasjon og hvorfor dette er en del av kritisk tenkning. Del 4 i WORKSHOP KRITISK TENKNING I FORNYELSEN AV KUNNSKAPSLØFTET.
Tverrfaglig samarbeid M. Tørstad
Klinisk pedagog og familieterapeut Marit Tørstad forteller om sitt arbeid som koordinator for tverrfaglig samarbeid rundt barn og unge i Lørenskog kommune. Hun belyser hvorfor det er viktig med tverrfaglig samarbeid.
RLE fagvalgsvideo
Videoen gir et innblikk i RLE-faget ved lærerudanningen.
Hvordan skrive analytiske tekster?
Jan Merok Paulsen introduserer skriveseminaret på Rektorutdanningen.
Telling i ulike situasjoner
NB! DENNE VIDEOEN ER MER ENN TO ÅR GAMMEL .